|
"Inside the Torn Apart" соответствует точке максимального удаления Napalm Death даже не столько от "Scum" (что было бы актуально для ранних вариантов формации), сколько от вечно актуального для устоявшегося состава группы источника идей в лице "Utopia Banished". Представленный на альбоме саунд, пожалуй, можно считать наиболее безопасным для ушей неподготовленных слушателей за всю историю группы. Тем удивительней, сколь далеки в тот момент британцы были от позиций, занимаемых прочими экстремальными группами, охваченными повальной "деэкстримизацией" второй половины девяностых. Ни один из модных трендов, включая грув-металлический и дэт-н-ролльный, и не говоря уж о радикальных уходах в электронику, нью-вейв или пост-панк, совершенно не был задет. Взамен представлена мрачнейшая и невероятно холодная жанровая помесь дэта, хардкора, индастриала и нойз-рока, кстати говоря, временами похожая на Godflesh больше, чем сами Godflesh (с поправкой на скорость исполнения). Впрочем, недаром говорят, что к мнению Джастина Броадрика участники Napalm Death прислушиваются даже спустя десятилетия после того, как оный покинул их группу... Не удивительно, что на альбоме обнаруживается ровно один настоящий башкотрясный и моментально цепляющий хит - "Breed To Breathe" (получивший вторую жизнь в русскоязычном сегменте Интернета как "Сегодня у бабки чай пей"). Остальной материал едва ли поддастся моментальному "раскусыванию", но при должном внимании и настроении откроет абсолютно удивительные вещи. Например, что труженик одной педали Дэнни Эррера наиболее интересен в моменты вдумчивого исследования возможностей своей ударной установки на средних скоростях. По количеству нестандартных ходов и интересных сбивок он на "Inside the Torn Apart" перевыполнил десятилетнюю норму, при этом его феноменальные бластбиты задействованы лишь дважды (даже на "Diatribes" такое случалось трижды), в "Prelude" и "Lowpoint". Иное дико недооцененное чудо - работа гитарного дуэта Митча Харриса и Джесси Пинтадо, исследовавших практически все возможные сочетания ранее практически не встречавшихся друг с другом могучих расчетливо-ритмичных риффов и выворачивающих мозг наизнанку нойз-роковых гармоний. Ну и, наконец, голос Барни Гринуэя. Причем дело вовсе не в "чистых" вставках, - их роль и число ничтожны - а в изменившемся подходе к вокалированию. Иногда это всё тот же неразборчиво рычащий, будто сквозь подушку, панк старой закалки, но гораздо чаще - демонически злой пророк, в речах которого предсказания социального коллапса причудливо перемешиваются с видениями воспаленного мозга. Он странен и, чего скрывать, весьма жуток в этой роли.
Пройдя воображаемый афелий орбиты, британцы вновь стали уплотнять саунд и ускорять материал... И не сказать, чтобы это моментально разочаровало. Пожалуй даже, что именно идущие следом "Words from the Exit Wound" и "Enemy of the Music Business" так и останутся для меня среди прочих творений Napalm Death на абсолютной вершине. И всё равно при переслушивании "Inside the Torn Apart" всегда зверски обидно, что мы никогда больше не услышим ничего подобного угару "Breed To Breathe", паническим атакам "If Symptoms Persist" или высасывающей душу абсолютной безжизненности "The Lifeless Alarm". Впрочем, это вечная дилемма экспериментальных альбомов, когда каждому восторженному вздоху противопоставлена пара скептических возгласов, и, что самое страшное, усталые глаза самих музыкантов, напрочь растерявших новаторскую прыть. |
|
Love: a crime of serverance
Are we free to feel!?
Do we hurt to heel!?
Whose life to steal!?
Whose life to steal!?
Awareness fails the public eye
Primate morals sell the lie
2,2 - symbolic bait
A process - bound genetic fate
The selfish feed - breed to breed
2. Birth In Regress
[Music: Harris, Lyrics: Harris]
Feast your eyes on
It reflects on
Can't pertain to
Can't belong to
Vicious cycle
Faultless conflict
Self-preserving
Birth in regress
In the midst of confusion
The warm sound of shelter
Shelve the plans of expansion
The warm sound of shelter
Promising all
Deliver nothing
Dependently reassuring
Come to terms with
Serves no purpose
Self-preserving
Birth in regress
Set in motion
Visual concepts
Sabotage the birth in regress
To subdue the caim before the storm
In it's stillness. in it's stillness
To subdue the caim before the storm
In it's stillness. desperate measures
To feel so inworthly
To se the apathy
To turn the cold shoulder and stop
To desperate measures
Reversing in circles
A thought unappealing
How long can you maintain enthusiastic faces?
Any way, shape or form
3. Section
[Music: Embury, Lyrics: Embury]
Spit out the poison
That plastic motive
The soothing pain that feeds the hole
A carnage path of one-time friends
A stepping stone to personal ends
A line that piles high
An art of trend
Champagne delusions
Contorts and bends
The seething mass which consumes deceit
The frozen glance
Burn obsolete
All we are is section
Struggling bindly through deception
4. Reflect On Conflict
[Music: Pintado, Lyrics: Embury]
Something to prove, something to say
Feeling secure, a false portrait
Forging alone the facts unknown
Hiding the to drag us on
Trapping the standpoint
Local disjoint
More to protect than to reject
Reflect the conflict inside
Punish the core, the more unsure
Testing the strenght of us once more
Peeling away the scar to bleed
Peeling again a growing seed
Accept the consequence
Unlike our differences
Shameless and painless -
Reflect on conflict
5. Down In The Zero
[Music: Embury, Lyrics: Embury]
Burning - feel the pain sear
Pathless - animation nears
Download delinguent fears
Sit back - enjoy the rot!
Down in the zero
Dilemma trebles
To balance - erratic stance
Behind eyes hide a fascist prance
Down in the zero
Now we perish as we bury
Down in the zero
Beyond the point of breaking
Down on level zero
Vexed - the reasons
Unheard like a muted scream
Forced in to an action
Trauma-faked perception
Bindly-placed affection
Strange-faced deception
There's nothing for no-one
6. Inside The Torn Apart
[Music: Embury, Lyrics: Embury]
Inside the torn apart
Feeding on the lies
Lair of sedition
Perverse incubation
Live through this
Love through this... hate this!
Learn from this
Break through this... hate this!
Crisis spawning decadence
Trial or tribulation
Grotesque imitations
Bleed the rumors dry
7. If Symptoms Persist
[Music: Harris, Lyrics: Harris]
Fate has brought us here
Picture geffing clear
See right through you
I see right through you
I feel for no one
Where have my feelings gone?
All too powerful
Witness this as I stand the fest of time
In eternal sleep
You gave me your word
More than life itself
I breathe new life
Help save me from life-taking actions
Which will destroy myself
I can't destroy myself
There is no defence like this confidence
Ideas dawn upon seeking relevance
There's no turning back
There's no turning back
8. Prelude
[Music: Pintado, Lyrics: Embury]
Last chance to escape
Shall I forsake all that I can take to carry on
Insanity slips away
Greeting the new day
Believing is kneeling
Ignore what i'm feeling
The pressure of living is taking it's toll
Regrets that i'm thinking
The hope that we're sharing is a lost cause
Mishappen
Thought i'd lost
Caressing chaos drops
Prelude to a drowning, burning vision
Pointless, selfish
Half the time I can't remember any
Of the childish lies
Suppressing unwanted thoughts
Expressing my only choice
9. Indispose
[Music: Harris, Lyrics: Harris]
Do you think you can trust?
Your mind made up of the things
That cause you to live your life
Displaced
Dispose
Give in
You've got the best of me
Wear thin
Resisting qualities
I had no choice
You've got the best of me
Force me to voice
Resisting qualities
They blame you
Beat you
Drain you of remaining morsels
As you tremble
Shattered
Scattered now before you
They wipe your face in disgust
Indispose
Despite the fact
Accept the fact
You dave your best
Famous last words
10. Purist-Realist
[Music: Pintado, Lyrics: Embury/Harris]
Purist-realist manipulates
Purist-realist segregates
Purist-realist - on their own terms
Purist-realist - you never learn
Inner loathing - the mounting hate
Hundred fights - a thousand regrets
Sacrifice - you wear me like a second skin
Dwelling on a scene of bitter love
Harping on some forgotten war
The shadow former self
Two-faced preacher - denied yourself
Purist-realist - a rotting state of grace
Cannot be me
Cannot see the once-treasured
Depleting life it shows in
You weakness, impotence
Inability to have spoken
Summarizing that teasing
That non-restricted feelings set in a moment
In dealing
Return to the source of regret
11. Lowpoint
[Music: Embury, Lyrics: Embury]
Banish the emotion
Severing the ties
Mutual agressions
Multiply inwind
Reason lost is reason gained
Reluctance seeping through the rage
Accetance changing on all fronts
Phase me out... i've reached my lowpoint
Tarnished with the motion
Voids in which we hide
Excuse pales from pressure
Desperate thoughts collide
Confessions, protection - the facts distort
Frenetic eccentric acts are caught
Phase me out
Relentless, contagion - a single choice
Dissecting, mutating - the single voice
12. The Lifeless Alarm
[Music: Harris, Lyrics: Embury]
Tearing me down
Bringing me around
When do we stop?
Nobody knows