|
Все! Фолк закончился. Рока стало больше, Мартин Барр смог показать, что он все-таки очень хорошо играет на гитаре, чего Андерсон делать ему до этого не слишком давал. На этот раз Иэн решил, что «назад к природе» достаточно и теперь стоит взглянуть в будущее. От «лета» и «осени» мы пришли к «зиме». Весьма интересная обложка: мрачное существо с сосульками в бороде (ледяное божество по имени Stormwatch – «Страж бури») взирает через бинокль на огромного белого медведя, топчущего замерзший завод по переработке нефти. Итак, пройдемся шаг за шагом по этому концептуальному альбому, рисующему не самое веселое будущее для нас, когда кончится топливо и наступит новый ледниковый период. 1) «North Sea Oil». Довольно энергичное мажорное начало для столь невеселого альбома. Оказывается, не все может быть плохо – возможно, возникнут города закрытого типа, где будут развиваться новые отрасли промышленности – например, получение энергии из леденцов, – где будет тепло и уютно, но люди постепенно будут терять человечность. 2) «Orion». Грустно-тревожная вещь. Припев (с него песня и начинается) – хардовый и тревожный, куплеты – лиричные и грустные (чему способствуют гитара, фортепьяно и оркестр). Вокруг холодно и темно, и лишь далекий Орион смотрит сверху на нас. Всегда, когда возвращаюсь в звездную ночь домой и вижу это созвездие, мне вспоминается эта замечательная композиция. 3) «Home». Простая акустическая баллада под гитару и струнный оркестр о желании вернуться домой из далеких странствий. 4) «Dark Ages». Мрачный 9-минутный эпик. Медленное начало – то гитара, то фортепьяно, то какие-то жутковатые звуки; музыка постепенно ускоряется, в припеве под оркестр звучат ударные в ритме марша. Когда-то «темными веками» называли средневековье. Теперь они вновь наступили: нет электричества, не работает транспорт, правительство ничего не может сделать, повсюду погромы и пьянки. 5) «Warm Sporran». Весьма приятный инструментал, звучащий особенно оптимистично (и даже игриво) после столь мрачной темы. Слушая себя, ощущаешь себя где-то в Шотландии – сидишь у костра, в спорране (это такая меховая сумка с мехом снаружи, которую носят горцы), и наслаждаешься теплом. 6) «Something’s on the Move». Энергичная среднетемповая вещь с довольно тревожной флейтой. В тексте повествуется об одной из причин, по которой наступила вечная зима. Возможно, это следствие тепловой смерти вселенной. 7) «Old Ghosts». Весьма интересная вещь – красивая гитарная игра и клавиши. Лирический герой в мире, переживающем катастрофу, частенько приходит туда, где на камнях «играют старые призраки». Наверное, туда, где когда-то были дома, где осталось его прошлое. 8) «Dun Ringill». Очень хорошая вещь, построенная почти на одной акустической гитаре. Андерсон представляет нам другой вариант существования в ужасных условиях, отличающийся от предложенного им в первой песне, – нужно вернуться к своим кельтским корням. Кстати, вначале можно услышать шепот известного британского ведущего прогноза погоды Фрэнсиса Уилсона («Погода меняется»). 9) «Flying Dutchman». Еще одна грустная вещь, начинающаяся с игры на фортепьяно; потом ударные, гитара и оркестр. Иэн дает еще одну возможную причину катастрофы – наша цивилизация. 10) «Elegy». Как и первая сторона альбома, вторая сторона и весь альбом заканчивается инструменталом. Теперь это нечто красивое, медленное, лиричное. Можно услышать чудесную акустическую гитару и флейту. Итак, последний альбом группы в 70-х годах. Весьма сильный, надо сказать, что бы там кто ни говорил. К сожалению, это была и последняя работа в коллективе клавишника Джона Эвана (ушел из музыки и стал владельцем строительной фирмы) и басиста Джона Глэскока (заболел еще во время записи и умер после операции на сердце год спустя, так что Иэну пришлось все басовые партии, кроме как на треках 2, 9 и 10, исполнить самому). Дальше ждали 80-е – весьма неровное десятилетие для Jethro Tull, в течение которого Андерсон и компания выпустили самые худшие свои альбомы – правда, наряду с несколькими неплохими. |
|
Riggers rig and diggers dig their shallow grave
But we'll be saved and what we crave...
Is north sea
Is north sea oil
Prices boom in Aberdeen and London Town
Ten more years to lay the fears, erase the frown
Before we are all nuclear, the better way
Oh, let us pray, we want to stay...
In north sea
In north sea
In north sea oil
Orion
(Anderson)
Orion, won't you give me your star sign?
Orion, get up on the skyline
I'm high on my hill and I feel fine
Orion, let's sip the heaven's heady wine
Orion, light your lights, come guard the open spaces
From the black horizon to the pillow where I lie
Your faithful dog shines brighter than its lord and master
Your jewelled sword twinkles as the world rolls by
So come up singing above the cloudy cover
Stare through at people who toss fitful in their sleep
I know you're watching as the old gent by the station
Scuffs his toes on old fag packets lying in the street
Orion, won't you give me your star sign?
Orion, get up on the skyline
I'm high on my hill and I feel fine
Orion, let's sip the heaven's heady wine
And silver shadows flick across the closing bistro
Sweet waiters link their arms and patter down the street
Their words lost blowing on cold winds in darkest Chelsea
Prime years fly fading with each young heart's beat
Orion, won't you make me a star sign?
Orion, get up on the skyline
I'm high on your love and I feel fine
Orion, let's sip the heaven's heady wine
And young girls shiver as they wait by lonely bus stops
After sad parties, no one to take them home
To greasy bed sitters and make a late night play
For lost virginity, a thousand miles away
Orion, won't you make me a star sign?
Orion, get up on the skyline
I'm high on your love and I feel fine
Orion, let's sip the heaven's heady wine
Home
(Anderson)
As the dawn sun breaks over sleepy gardens
I'll be here to do all things to comfort you
And though I've been away, left you alone this way
Why don't you come awake and let your first smile take me home?
The shadows in the park were longer yesterday
And Lady Luck stood still, waiting for the kill
And on a jumbo ride over seas, grey, deep and wide
I flew for heaven's sake and let the angels take me home
Down steep and narrow lanes, I see the chimneys smoking
Above the golden fields, know what the robin feels
In his summer jamboree all elements agree
In sweet and stormy blend midwife to winds that send me home
Dark ages
(Anderson)
Darlings, are you ready?
For the long winter's fall
Said the lady in her parlor
Said the butler in the hall
Is there time for another?
Cried the drunkard in his sleep
Not likely said the little child
What's done the Lord can keep
And the vicar stands a praying
And the television dies
As the white dot flickers and is gone
And no one stops to cry
Dark ages, shaking the dead
Closed pages, better not read
Cold rages, they burn in your head
The big jet rumbles over runway miles
That scar the patchwork green
Where slick tycoons and rich buffoons
Have opened up the seam
Of golden nights and champagne flights
And man overkill
And in the haze consumer crazed
We take the sugar pill
Dark ages, shaking the dead
Closed pages, better not read
Cold rages, they burn in your head
And jagged fires mark the picket lines
The politicians weep
And mealy mouthed down corridors
Of power on tip toe creep
Come and see bureaucracy
Make its final heave
And let the new disorder through
While senses take their leave
Dark ages, shaking the dead
Closed pages, better not read
Cold rages, they burn in your head
Families screaming, line the streets
And put the windows through
In corner shops where keepers kept
The country's life blood blue
Take their pick and try the trick
With loaves and fishes shared
And the vicar shouts as the lights go out
And no one really cares
Dark ages, shaking the dead
Closed pages, better not read
Cold rages, they burn in your head
Darlings, are you ready?
For the long winter's fall
Said the lady in her parlor
Said the butler in the hall
Dark ages, shaking the dead
Closed pages, better not read
Cold rages, they burn in your head
Warm sporran
(Anderson)
Instrumental track
Something's on the move
(Anderson)
She wore a black tiara
Rare gems upon her fingers
She came from distant waters
Where northern lights explode
To celebrate the dawning
Of the new wastes of winter
Gathering royal momentum
On the icy road
With chill mists swirling
Like petticoats in motion
Sighted on horizons
For ten thousand years
The lady of the ice sounds
A deathly distant rumble
To Titanic breaking children lost
In melting crystal tears
Oh, sunshine! Take me now away from here
I'm a needle on a spiral in a groove
And the turntable spins as the last waltz begins
And the weather man says something's on the move
Capturing black pieces
In a glass fronted museum
The white queen rolls
On the chessboard of the dawn
Squeezing through the valleys
Pausing briefly in the corries
The Ice Mother mates
And a new age is born
Oh, sunshine! Take me now away from here
I'm a needle on a spiral in a groove
And the turntable spins as the last waltz begins
And the weather man says something's on the move
Driving all before her
Unstoppable, unstraining
Her cold creaking mass
Follows reindeer down
Thin spreading fingers seek
To embrace the sill warm bundles
That huddle on the doorsteps
Of a white London Town
Oh, sunshine! Take me now away from here
I'm a needle on a spiral in a groove
And the turntable spins as the last waltz begins
And the weather man says something's on the move
She wore a black tiara
Rare gems upon her fingers
She came from distant waters
Where northern lights explode
To celebrate the dawning
Of the new wastes of winter
Gathering royal momentum
On the icy road
Oh, sunshine! Take me now away from here
I'm a needle on a spiral in a groove
And the turntable spins as the last waltz begins
And the weather man says something's on the move
Old ghosts
(Anderson)
Hair stands high on the cat's back
Like a ridge of threatening hills
Sheepdogs howl, make tracks and growl
Their tails hanging low
And young children falter in their games
At the altar of life's hide and seek
Between tall pillars where sunday night killers
In grey raincoats peek
I'll be coming again like an old dog in pain
Blown through the eye of the hurricane
Down to the stones where old ghosts play
Misty colours unfold a backcloth cold
Fine tapestry of silk
I draw around me like a cloak
And soundless glide a drifting
On eddies whirled in beech leaves furled
Brown and gold, they fly
In the warm mesh of sunlight
Sifting now from a cloudless sky
I'll be coming again like an old dog in pain
Blown through the eye of the hurricane
Down to the stones where old ghosts play
Yes, I'll be coming again like an old dog in pain
Blown through the eye of the hurricane
Down to the stones where old ghosts play
Dun Ringill
(Anderson)
"Lines join in faint discord and the stormwatch brews
A concert of kings as the white sea snaps
At the heels of a soft prayer whispered..."
Clear light on a slick palm
As I misdeal the day
Slip the night from a shaved pack
Make a marked card play
Call twilight hours down
From a heaven home
High above the highest bidder
For the good Lord's throne
In the wee hours I'll meet you
Down by Dun Ringill
Oh and we'll watch the old gods play
By Dun Ringill
By Dun Ringill
We'll wait in stone circles
'Till the force comes through
Lines join in faint discord
And the stormwatch brews
A concert of kings
As the white sea snaps
At the heels of a soft prayer
Whispered...
In the wee hours I'll meet you
Down by Dun Ringill
Oh and I'll take you quickly
By Dun Ringill
By Dun Ringill
By Dun Ringill
Flying dutchman
(Anderson)
Old lady with a barrow
Life near ending
Standing by the harbour wall
Warm wishes sending
Children on the cold sea swell
Not fishers of men
Gone to chase away the last herring
Come empty home again
So come all you lovers of the good life
On your supermarket run
And set a sail of your own devising
And be there when the dutchman comes
You'd better be there when the dutchman comes
Wee girl in a straw hat
From far east warring
Sad cargo of an old ship
Young bodies whoring
Slow ocean hobo
Ports closed to her crew
No hope of immigration
Keep on passing through
So come all you lovers of the good life
Your children playing in the sun
And set a sympathetic flag a flying
And be there when the dutchman comes
You'd better be there when the dutchman comes
Death grinning like a scarecrow
Flying dutchman
Seagull pilots flown from nowhere
Try and touch one
As she slips in on the full tide
And the harbour master yells
All hands vanished with the captain
No one left, the tale to tell
So come all you lovers of the good life
Look around you, can you see?
Staring ghostly from the mirror
It's the dutchman you will be
Floating slowly out to sea
In a misty misery
Elegy
(Anderson)
Instrumental track