|
Уже третий фолковый альбом Jethro Tull. В отличие от предыдущего, где прог-рока все же было больше, чем фолка, здесь все наоборот. Кроме того, он более меланхолический («осень» все-таки). Что ж, пребывание на природе, которой восхищается Иэн Андерсон, явно способствует творчеству. Впрочем, эта работа немножко похуже предыдущей, поскольку не такая ровная. Тем не менее, альбом снова приняли весьма хорошо, а один из критиков назвал его «еще одним путеводителем по старой Англии, который посредством утонченной музыки передает атмосферу британской провинции». 1) «…and the Mouse Police Never Sleeps». Симпатичная веселая вещь. В меру хардово, в меру прогрессивно. Отличная флейта – особенно соло. Песня вроде бы для детей – о мышиной полиции, следящей, чтобы коты не обижали их сородичей. Слова «Мышиная полиция никогда не спит» в конце произносятся так долго (причем первая и вторая половина фразы звучат одновременно, каждая на своем стереоканале), словно это мантра, даже после того, как отзвучала музыка. Уже и сам начинаешь верить, что эта полиция существует, однако потом раздается кашель, который лишает песню любой серьезности. 2) «Acres Wild». Отличная вещь. Весьма мажорно, даже танцевально. Вновь представляешь себя на природе с любимой девушкой, тем более что и текст, причем, надо сказать, весьма откровенный, как раз об этом: «Я буду заниматься любовью с тобой во всех хороших местах». Подразумевается, конечно, природа – например, вересковые просторы Шотландии, – а не асфальтовые и цементные джунгли больших городов. 3) «No Lullaby». Худшая вещь на альбоме. Мало того, что она представляет собой этакую страшилку для детей с соответствующей мрачноватой музыкой, но она еще и затянута. Первая часть довольно медленная (и, соответственно, нудноватая), затем происходит убыстрение, однако тоже не слишком интересно, поскольку все как-то сумбурно. Все это длится четыре минуты, а потом и музыка, и текст повторяются снова. Зачем? Ответ, видимо, знает только ветер. Ну, и Иэн Андерсон, наверное. 4) «Moths». Отличная акустическая гитара и красивые клавишные, а также струнные оркестра. Лирическая тема, исполненная светлой грусти: смотря на мотыльков, кружащихся вокруг свечи, герой понимает, что и наша жизнь так же скоротечна. 5) «Journeyman». Одна из моих любимых хард-роковых вещей здесь. Отличная гитарная игра и флейта, оркестр – все выступают словно по очереди. Композиция такая же медленная, как описываемые в ней пассажиры, вынужденные каждый день ездить на работу. 6) «Rover». Еще одна моя любимая песня. Эта уже более быстрая. Очень красиво. Вновь отличная гитара и флейта. Снова светлая грусть: герой – странник, которому нравится путешествовать вдали от городов, хотя у него и есть любимая. Впрочем, некоторые считают, что речь здесь идет о бродячем псе. 7) «One Brown Mouse». Симпатичная вещь, основу которой составляет игра на акустической гитаре (в середине проявляются хардовые нотки). Честно говоря, не знаю, что это за бурая мышь в клетке у нашего лирического героя, но Андерсон, как видите, написал о ней целую песню – о дружбе, о маленьких радостях жизни. 8) «Heavy Horses». Заглавный 9-минутный эпик. Гимн ломовым лошадям, которые постепенно становятся совсем ненужными из-за технического прогресса. Правда, Иэн с улыбкой заявляет, что при энергетическом кризисе придется вновь о них вспомнить. Вступление весьма примечательно – это хард с примесью грусти (особенно это удается показать флейте). Потом звучит вокал – под грустнейшие фортепьяно и скрипку. В припеве вновь хард-рок: «Вам совсем мало осталось, и ничего не поделаешь – трактор заменяет вас». Андерсон словно не хочет прекращать эту песню, он пел бы и пел об этих интересных животных, так что она заканчивается диминуэндо. Кстати, на обложке он ведет под уздцы двух лошадей – правда, не своих, а взятых напрокат. Как он сам утверждает, такую «породу используют, в основном, для различных шоу и церемоний». 9) «Weathercock». Достаточно красиво. В меру хард, в меру лирика. Не быстро, но и не медленно. Не лучшая вещь, но и не самая плохая. Андерсон поговорил и с мышами, и с лошадьми, теперь настала очередь сделать собеседником флюгер в виде петушка, которого он спрашивает, может ли тот влиять на погоду, а не просто показывать ее. Что ж, альбом получился довольно интересным, просто переполненным различными животными (кто захочет, может расценивать их как символы или метафоры), но Андерсон не мог посвящать этой теме все свое дальнейшее творчество, поэтому уже на следующем альбоме тематика оказалась совершенно другой. Ну и правильно – нужно не стоять на месте! |
|
Look out, little furry folk!
He's the all night working cat
Eats but one in every ten
Leaves the others on the mat
And the mouse police never sleeps
Waiting by the cellar door
Window box town crier
Birth and death registrar
With claws that rake a furrow red
Licensed to multilate
From warm milk on a lazy day
To dawn patrol on hungry hate
No, the mouse police never sleeps
Climbing on the ivy
Windy roof top weathercock
Warm blooded night on a cold tile
Acres wild
(Anderson)
I'll make love to you
In all good places
Under black mountains
In open spaces
By deep brown rivers
That slither darkly
Through far marches
Where the blue hare races
Come with me to the Winged Isle
Northern father's western child
Where the dance of ages is playing still
Through far marches of acres wild
I'll make love to you
In narrow side streets
With shuttered windows
And crumbling chimneys
Come with me to the weary town
Discos silent under tiles
That slide from rooftops, scatter softly
On concrete marches of acres wild
By red bricks pointed
With cement fingers
Flaking damply
From sagging shoulders
Run with me to the Winged Isle
Northern father's western child
Where the dance of ages is playing still
Through far marches of acres wild
No lullaby
(Anderson)
Keep your eyes open and prick up your ears
Rehearse your loudest cry
There's folk out there who would do you harm
So I'll sing you no lullaby
There's a lock on the window, there's a chain on the door
And a big dog in the hall
But there's dragons and beasties out there in the night
To snatch you if you fall
So come out fighting with your rattle in hand
Thrust and parry
Light a match to catch the devil's eye
Bring a cross of fire to the fight
And let no sleep bring false relief
From the tension of the fray
Come wake the dead with the scream of life
Do battle with ghosts at play
Gather your toys at the call to arms
And swing your big bear down
Upon our necks when we come to set
You sleeping safe and sound
It's as well we tell no lie
To chase the face that cries
And little birds can't fly
So keep an open eye
It's as well we tell no lie
So I'll sing you no lullaby
Moths
(Anderson)
Oh, the leaded window opened
To move the dancing candle flame
And the first moths of summer
Suicidal came, suicidal came
And a new breeze chattered
In its may bud tenderness
Sending water lillies sailing
As she turned to get undressed
And the long night awakened
And we soared on powdered wings
Circling our tomorrows
In the wary month of spring
Chasing shadows, slipping
In a magic lantern slide
Creatures of the candle
On a night light ride
Oh, dipping and weaving
Flutter through the golden needle's eye
In our haystack madness
Butterfly stroking on a spring tide high
On a spring tide high
Life's too long as the Lemming said
As the candle burned and the moths were wed
And we'll all burn together as the wick grows higher
But before the candle's dead...
Oh, the leaded window opened
To move the dancing candle flame
And the first moths of summer
Suicidal came, oh, suicidal came
To join in the worship
Of the light that never dies
In a moment's reflection
Of two moths spinning in her eyes
Journeyman
(Anderson)
Spine tingling railway sleepers
Sleepy houses lying four square and firm
Orange beams divide the darkness
Rumbling fit to turn the waking worm
Sliding through victorian tunnels
Where green moss oozes from the pores
Dull echoes from the wet embankments
Battlefield allotments, fresh open sores
In late night commuter madness
Double locked black briefcase on the floor
Like a faithful dog with master
Sleeping in the draught beside the carriage door
To each journeyman his own homecoming
Cold supper nearing with each station stop
Frosty flakes on empty platforms
Fireside slippers waiting, flip, flop!
Journeyman night tripping on the late fantasic
Too late to stop for tea at Gerard's Cross
And hear the soft shoes on the footbridge shuffle
As the wheels turn biting on the midnight frost
On the late commuter special
Carriage lights that flicker, fade and die
Howling into hollow blackness
Dusky diesel shudders in full cry
Down redundant morning papers
Abandon crosswords with a cough
Stationmaster in his wisdom
Told the guard to turn the heating off
Journeyman night tripping on the late fantasic
Too late to stop for tea at Gerard's Cross
And hear the soft shoes on the footbridge shuffle
As the wheels turn biting on the midnight frost
Rover
(Anderson)
I chase your every footstep
And I follow every whim
When you call the tune I'm ready
To strike up the battle hymn
My lady of the meadows
My comber of the beach
You've thrown the stick for your dog's trick
But it's floating out of reach
The long road is a rainbow
And the pot of gold lies there
So slip the chain and I'm off again
You'll find me everywhere
'Cause I'm a rover
As the robin craves the summer
To hide his smock of red
I need the pillow of your hair
In which to hide my head
I'm simple in my sadness
Resourceful in remorse
Then I'm down straining at the lead
Holding on a windward course
The long road is a rainbow
And the pot of gold lies there
So slip the chain and I'm off again
You'll find me everywhere
'Cause I'm a rover
Strip me from the bundle
Of balloons at every fair
Colourful and carefree
Designed to make you stare
But I'm lost and I'm losing
The thread that holds me down
And I'm up, hot and rising
In the lights of every town
The long road is a rainbow
And the pot of gold lies there
So slip the chain and I'm off again
You'll find me everywhere
'Cause I'm a rover
One brown mouse
(Anderson)
Smile your little smile
Take some tea with me awhile
Brush away that black cloud from your shoulder
Twitch your whiskers
Feel that you're really real
Another tea time, another day older
Puff warm breath on your tiny hands
You wish you were a man
Who every day can turn another page
Behind your glass you sit and look
At my ever-open book
One brown mouse sitting in a cage
Do you wonder if I really care for you?
Am I just the company you keep?
Which one of us exercises on the old treadmill?
Who hides his head, pretending to sleep?
Smile your little smile
Take some tea with me awhile
Brush away that black cloud from your shoulder
Twitch your whiskers
Feel that you're really real
Another tea time, another day older
Smile your little smile
Take some tea with me awhile
And every day we'll turn another page
Behind our glass we'll sit and look
At our ever-open book
One brown mouse sitting in a cage
One brown mouse sitting in a cage
One brown mouse sitting in a cage
Heavy horses
(Anderson)
Iron clad feather feet pounding the dust
An october's day, towards evening
Sweat embossed veins standing proud to the plough
Salt on a deep chest seasoning
Last of the line at an honest day's toil
Turning the deep sod under
Flint at the fetlock, chasing the bone
Flies at the nostrils plunder
The Suffolk, the Clydesdale, the Percheron Vie
With the Shire on his feathers floating
Hauling soft timber into the dust
To bed on a warm straw coating
Heavy horses
Move the land under me
Behind the plough gliding
Slipping and sliding free
Now you're down to the few
And there's no work to do
The tractor's on its way...
Let me find you a filly for your proud stallion seed
To keep the old line going
And we'll stand you abreast at the back of the wood
Behind the young trees growing
To hide you from eyes that mock at your girth
And your eighteen hands at the shoulder
And one day when the oil barons have all dripped dry
And the nights are seen to draw colder
They'll beg for your strength, your gentle power
Your noble grace and your bearing
And you'll strain once again to the sound of the gulls
In the wake of the deep plough, sharing
Heavy horses
Move the land under me
Behind the plough gliding
Slipping and sliding free
Now you're down to the few
And there's no work to do
The tractor's on its way...
Standing like tanks on the brow of the hill
Up into the cold wind facing
In stiff battle harness, chained to the world
Against the low sun racing
Bring me a wheel of oaken wood
A rein of polished leather
A heavy horse and a tumbling sky
Brewing heavy weather
Bring a song for the evening
Clean brass to flash the dawn
Across these acres glistening
Like dew on a carpet lawn
In these dark towns folk lie sleeping
As the heavy horses thunder by
To wake the dying city
With the living horseman's cry
At once the old hands quicken
Bring pick and wisp and curry comb
Thrill to the sound of all
The heavy horses coming home
Iron clad feather feet pounding the dust
An october's day, towards evening
Sweat embossed veins standing proud to the plough
Salt on a deep chest seasoning
Bring me a wheel of oaken wood
A rein of polished leather
A heavy horse and a tumbling sky
Brewing heavy weather
Heavy horses
Move the land under me
Behind the plough gliding
Slipping and sliding free
Now you're down to the few
And there's no work to do
The tractor's on its way...
Weathercock
(Anderson)
Good morning, Weathercock!
How did you fare last night?
Did the cold wind bite you?
Did you face up to the fright?
When the leaves spin from october
And whip around your tail
Did you shake from the blast?
Did you shiver through the gale?
Give us direction, the best of goodwill
Put us in touch with fair winds
Sing to us softly, hum evening's song
Tell us what the blacksmith has done for you
Do you simply reflect changes
In the patterns of the sky?
Or is it true to say the weather heeds
The twinkle in your eye?
Do you fight the rush of winter?
Do you hold snowflakes at bay?
Do you lift the dawn sun from the fields
And help him on his way?
Good morning, Weathercock! Make this day bright
Put us in touch with your fair winds
Sing to us softly, hum evening's song
Point the way to better days we can share with you