|
Первый альбом Jethro Tull, который многие назвали посредственным. Что ж, по крайней мере, он не дотягивает до надлежащего уровня. Конечно, играют музыканты отлично – и Иэн Андерсон со своей прекрасной флейтой, и Мартин Барр со своей гитарой, и новый басист Джон Глэскок, – но построение композиций в основном уж больно сумбурное и запомнить их трудновато. Тексты тоже могли бы быть и поинтереснее. Сначала Андерсон решил сочинить песни к мюзиклу о старом рокере Рэе Ломасе. Был написан сценарий, но до конца дело так и не довели. В конце концов было решено записать на основе этих песен альбом, хотя сам Иэн считал, что они не очень-то в стиле Jethro Tull. 1) «Quizz Kid». Начало – первый куплет заглавной композиции альбома (под симфонический оркестр). Затем мы слышим классный гитарный рифф, поддерживаемый флейтой. Вещь вообще-то неплохая, но как-то криво слеплена. Игра инструментов отличная (то быстрее, то медленнее, то тише, то жестче), но запоминается маловато. А что же с текстом? Итак, мы познакомились с нашим героем – старым рокером, который носил длинные волосы, одевался не по моде и был мало кому интересен. И вот он решает поучаствовать в телевизионной викторине, чтобы выиграть деньги или поездку куда-нибудь. 2) «Crazed Institution». Эта баллада запоминается еще меньше – разве что припев в некоторой мере. Рэй знакомится с высшим обществом и постепенно становится одним из тех, кто живет среди дурацких вещей, в то время как в душе у них пусто. 3) «Salamander». Акустическая вещь с отличной гитарной игрой. Неплохая, но уж больно короткая. Вокал идет словно откуда-то издалека, отдаваясь эхом. Рэй встречает женщину, которую он называет Саламандрой. Если помните, то по средневековым поверьям это животное являлось духом огня, и он, обращаясь к ней, говорит: «Сгори ради меня, и я сгорю ради тебя». 4) «Taxi Grab». Первая тема на альбоме, которая мне действительно нравится, хотя, по сравнению с лучшими песнями в истории группы, она не так уж и сильна. Задорный среднетемповый хард-рок с элементами фолка, где можно услышать запоминающуюся игру Андерсона на гармонике. Наш герой со своей новой знакомой (он называет ее Салли) пытаются интересно провести время, но, чтобы куда-то доехать, нужно постоянно ловить такси, что в Лондоне сделать достаточно сложно. 5) «From a Dead Beat to an Old Greaser». Вот это уже хит. Медленное вступление с игрой на акустической гитаре, вокал, приятно растягивающий слова, потом подключается струнный оркестр. После первого куплета мы слышим великолепный саксофон под медленно отбивающие ритм ударные. Теперь о тексте. Рэй забредает в какой-то бар, где знакомится с бородатым джазменом, олицетворяющим поколение битников, у которых было трое кумиров: музыкант Чарли Паркер, поэт Джек Керуак и художник Рене Магритт. Андерсон как бы сравнивает то поколение с нынешним. То отошло в прошлое – «beat» («битники») стали «dead beat» («утомленными»; дословно «мертвыми битниками»), а он принадлежит к нынешнему, он – «greaser» («длинноволосый»), уверенный, что рок такая судьба, как у джаза, не постигнет. Песня оканчивается совершенно внезапно – Рэй выходит из бара, желая доказать всем, что он сможет вернуть року, олицетворением которого он когда-то был, его былую славу. 6) «Bad-Eyed and Loveless». Странноватое нечто, однако есть в этой песне какой-то шарм. Четко представляешь себе какого-нибудь чувака, лабающего на гитаре в подъезде, и поющего надрывным голосом о своей девушке, которая не любит его. Видимо, тут Рэй вспоминает и о своей молодости, и о женщине (той самой Саламандре), которая его так и не полюбила и в конце концов бросила. 7) «Big Dipper». Задорное начало – флейта, гитара, ударные. Довольно мажорная вещь, но опять, блин, ничего выдающегося. Припев жестче куплета, но это все, что можно вспомнить. Текст ничего нового к рассказу не добавляет – это описание города, с его забавами, вроде колеса обозрения или американских горок, с арендуемыми квартирами и т.д. 8) «Too Old to Rock’n’Roll: Too Young to Die». Хит. Точно хит. В медленном начале главный инструмент – это голос, потом уже добавляется фортепьяно и отличный оркестр с джазовыми духовыми. Рэй вспоминает все, что было в его прошлом, от которого у него остался лишь мотоцикл. Были у него когда-то друзья, но у них у всех теперь жены и дети, они ездят в спортивных машинах, ходят в клубы, а по будням, естественно, работают. Рэй садится на свой мотоцикл и разгоняется. Затормозить, когда нужно, он не успевает. 9) «Pied Piper». Снова какая-то криво слепленная тема – то акустическая гитара, то колокольчики-звоночки, то струнный оркестр. Кроме него, запоминаются еще в какой-то мере голосовые модуляции в припеве. Что ж, Рэй попал в аварию, однако доктора его спасли. Теперь он частенько ошивается возле школы и предлагает ребятне покататься с ним. Он снова чувствует себя молодым – в особенности если рядом с ним сидит юная школьница. 10) «The Chequered Flag (Dead or Alive)». Начало – медленное и медитативное, красивое, однако под струнные вполне можно уснуть; правда, потом, в припеве, они, под размеренные перкуссии, звучат поинтенсивнее. Рэй выжил и узнал, что рок снова вошел в моду, что молодые «волосатые» ребята поют его песни. Он снова стал звездой и теперь может умереть спокойно. Вся эта история была изображена на обложке в виде комиксов, причем главный герой был уж очень похож на Иэна, так что вполне можно считать альбом автобиографичным. Более того, критики именно так его и расценили и решили, что Андерсон решил поставить на своей музыкальной карьере крест. Однако наш флейтист просто хотел пояснить всем свою мысль о том, что моды приходят и уходят, но уходя, они обычно снова возвращаются, а потому нет смысла следовать за модой; если оставаться старомодным достаточно долго, то в один прекрасный день окажется, что ты снова в моду вошел. Правда, не все могут дожить до возвращения этой самой моды. |
|
Cut along the dotted line
Slip in and seal the flap
Postal competition crazy
Though you wear the dunce's cap
Win a fortnight in Ibiza
Line up for the big hand out
You'll never know unless you try
What winning's all about
Be a quizz kid
Be a whizz kid
Be a quizz kid
Be a...
Six days later
There's a rush telegram
Drop everything
And telephone this number if you can
It's a free trip down to London
For a weekend of high life
They'll wine you, dine you, undermine you
Better not bring the wife
Be a quizz kid
Be a whizz kid
Be a quizz kid
Be a...
It's a try out for a quizz show
That millions watch each week
Following the fate and fortunes
Of contestants as they speak
Answerable to everyone
Responsible to all
Publicity dissected
Brain cells splattered on the walls
Of encyclopaedic knowledge
May be barbaric but it's fun!
As the clock ticks away a lifetime
Hold your head up to the gun
Of a million cathode ray tubes
Aimed at your tiny skull
May you find sweet inspiration
May your memory not be dull
May you rise to dizzy success
May your wit be quick and strong
May you constantly amaze us
May your answers not be wrong
May your head be on your shoulders
May your tongue be in your cheek
And most of all we pray that you
May come back next week
Be a quizz kid
Be a whizz kid
Be a...
Crazed institution
(Anderson)
Just a little touch of make up
Just a little touch of bull
Just a little three chord trick
Embedded in your platform soul
You can wear a gold Piaget
On your Semaphore wrist
You can dance the old adage
With a new dapper twist
And you can ring a crown of roses 'round your cranium
Live and die upon your cross of platinum
Join the crazed institution of the stars
Be the man that you think you really are
Join the crazed institution of the stars
Be the man that you know you really are
Crawl inside your major triad, curl up and laugh
As your agent scores another front page photograph
Is it them or is it you? Throwing dice inside the loo
Awaiting someone else to pull the chain
Well, grab the old bog handle
Hold your breath and light a candle
Clear your throat and pray for rain
To irrigate the corridors
That echo in your brain
Filled with empty nothingness
And empty hunger pains
And you can ring a crown of roses 'round your cranium
Live and die upon your cross of platinum
Join the crazed institution of the stars
Be the man that you think you really are
Join the crazed institution of the stars
Be the man that you know you really are
Salamander
(Anderson)
Salamander
Born in the sun kissed flame
Who was it lit your candle?
Branded you with your name
I see you walking by my window
In your Kensington haze
Salamander, burn for me
Salamander, burn for me
Salamander, burn for me
And I'll burn for you
Taxi grab
(Anderson)
Shake a leg, it's the big rush
Can't find a taxi, can't find a bus
Bodies jammed in the underground
Evacuating London town
Nowhere to put your feet
As the big store shoppers and the pavements meet
Red lights, pin stripes
Short step shuffle into the night
Tea time calls, The Bingo Halls
Open at seven in the old front stalls
How about a taxi grab?
A taxi grab
There's an empty cab by the taxi stand
Driver's in the cafe, washing his hands
Big diesel idles, the keys inside
Come on, Sally! Let's take a ride
Flag down uptown, no sweat
For rush hour travel it's the best bet yet
Taxi grab
Taxi grab
From a dead beat to an old greaser
(Anderson)
From a dead beat to an old greaser
Here's thinking of you
You won't remember the long nights
Coffee bars and black tights
And white thighs in shop windows
Where blonde assistants fully fashioned
A world made of dummies with no mommies
Or daddies to reject them
When bombs were banned every sunday
And the Shadows played F.B.I.
And tired young sax players
Sold their instruments of torture
Sat in the station
Sharing wet dreams
Of Charlie Parker, Jack Kerouac
Rene Magritte
To name a few of the heroes
Who were too wise for their own good
Left the young brood
To go on living without them
Old queers with young faces
Who remember your name
Though you're a dead beat with tired feet
Two ends that don't meet
To a dead beat from an old greaser
Think you must have me all wrong
I didn't care, friend, I wasn't there, friend
If it's the price of pint that you need, ask me again
Bad-eyed and loveless
(Anderson)
Yes and she's bad-eyed and she's loveless
A young man's fancy and an old man's dream
I'm self raising and I flower in her company
Give me no sugar without her cream
She's a warm fart at Christmas
She's a breath of champagne on sparkling night
Yes and she's bad-eyed and she's loveless
Turns other women to envious green
Yes and she's bad-eyed and she's loveless
She's a young man's vision in my old man's dream
Big dipper
(Anderson)
The mist rolls off the beaches
The train rolls into the station
Weekend happiness seekers
Pent up saturation
Well, we don't mean anyone any harm
We weren't on the Glasgow train
I'll see you at the Pleasure Beach
Roller coasting heroes
Big dipper riding
We'll give the local lads a hiding
If they keep us from the ladies
Hanging out in the penny arcades
Shaking up the Tower Ballroom
Throwing up in the bathroom
Land lady's in the backroom
Well, I'm the big dipper, it's the weekend rage
Rich widowed land lady
Give me your spare front door key
If you're thirty nine or over
I'll make love to you next thursday
Well, I may stay over for a week or two
Drop a postcard to me mom
I'll see you on the waltzer
We'll go big dipping daily
Big dipper riding
We'll give the local lads a hiding
If they keep us from the ladies
Hanging out in the penny arcades
Shaking up the Tower Ballroom
Throwing up in the bathroom
Land lady's in the backroom
Well, I'm the big dipper, it's the weekend rage
Too old to rock 'n' roll: too young to die
(Anderson)
The old rocker wore his hair too long
Wore his trouser cuffs too tight
Unfashionable to the end
Drank his ale too light
Death's head belt buckle yesterday's dreams
The transport cafe prophet of doom
Ringing no change in his double sewn seams
In his post war babe gloom
Now he's too old to rock 'n' roll
But he's too young to die
Yes, he's too old to rock 'n' roll
And he's too young to die
He once owned a Harley Davidson
And a Triumph Bonneville
Counted his friends in burned out spark plugs
And prays that he always will
But he's the last of the blue blood greaser boys
And all of his mates are doing time
Married with three kids up by the ring road
Sold their souls straight down the line
And some of them own little sports cars
And meet at the tennis club do's
For drinks on a sunday, work on monday
They've thrown away their blue suede shoes
Now they're too old to rock 'n' roll
And they're too young to die
Yes, they're too old to rock 'n' roll
And they're too young to die
So the old rocker gets out his bike
To make a ton before he takes his leave
Up on the A1 by Scotch Corner
Just like it used to be
And as he flies, tears in his eyes
His wind whipped words echo the final take
And he hits the trunk road doing around 120
With no room left to brake
And he was too old to rock 'n' roll
But he was too young to die
And he was too old to rock 'n' roll
And he was too young to die
No, you're never too old to rock 'n' roll
If you're too young to die
No, you're never too old to rock 'n' roll
If you're too young to die
Pied piper
(Anderson)
Now if you think Ray blew it, there was nothing to it
They patched him up as good as new
You can see him every day riding down the queen's highway
Handing out his small cigars to the kids from school
And all the little girls with their bleached blond curls
Clump up on their platform soles
And they say: "Hey, Ray! Let's ride away!
Downtown where we can roll some alley bowls"
And Ray grins from ear to here and whispers:
So follow me, trail along
My leather jacket's buttoned up
And my four stroke song
Will pick you up when your last class ends
And you can tell all your friends
The pied piper pulled you
The mad biker fooled you
I'll do what you want to
If you ride with me on a friday anything goes
So follow me, hold on tight
My school girl fancy's flowing in free flight
I've a tenner in my skin tight jeans
You can touch it if your hands are clean
The pied piper pulled you
The mad biker fooled you
I'll do what you want to
If you ride with me on a friday anything goes
The chequered flag (dead or alive)
(Anderson)
The disc brakes drag
The chequered flag sweeps across the oil slick track
The young man's home, dry as a bone
His helmet off, he waves, the crowd waves back
One lap victory roll, gladiator soul
The taker of the day in winning has to say:
Isn't it grand to be playing to the stand?
Dead or alive
Isn't it grand to be playing to the stand?
Dead or alive
The sunlight streaks through the curtain cracks
Touches the old man where he sleeps
The nurse brings up a cup of tea
Two biscuits and the morning paper mystery
The hard road's end, the white god's send
Is nearer everyday, in dying the old man says:
Isn't it grand to be playing to the stand?
Dead or alive
Isn't it grand to be playing to the stand?
Dead or alive
The stillborn child can't feel the rain
As the chequered flag falls once again
The deaf composer completes his final score
He'll never hear the sweet encore
The chequered flag, the bull's red rag
The lemming hearted hordes running ever faster to the shore singing:
Isn't it grand to be playing to the stand?
Dead or alive
Isn't it grand to be playing to the stand?
Dead or alive