|
На фоне настоящего бума дэт-дума, происходившего в Нидерландах в 90-е годы, стоит выделить те команды, которые делали по-настоящему чёрствый, как блокадные 125 грамм, но тягучий и медленный дэт. Некоторым либо оказались чужды более готические или мелодичные настроения, либо не довелось сохраниться до упоминаемых ступеней эволюции стиля на мировой сцене. В 1993 году, когда Paradise Lost сделали большой шаг в сторону от сырого, злого дэт-дума, музыканты из Spina Bifida только выпустили дебютник. Что значит название лонгплея - неясно, разве что напоминает искажённое арабское имя "Зияд". Да и обложка странная, монотонная. Иной и взгляда бы пожалел. Но если вам не всё равно на жанр, ознакомьтесь с доводами, почему данный альбом, по крайней мере для ознакомления, более чем нужен.
Первое - ничем не нарушаемая думовая атмосфера альбома. На данной пластинке нет номинально лишних инструментов - клавишные, либо иные схожие вставки, здесь не встречаются. Всё держится на обычных, привычных инструментах. И держится весьма крепко. Ритмы тут прямо в духе допотопных Парадайзов, правда, более лаконичные в музыкальном плане. Тут нет фрагментов сильно интересных в техническом плане. Гитары настроены низко и обладают грубоватым "песочным" звучанием, ровно как и бас Вероники Вилкинг. Вокал некоего Вернера также внушает доверие (хоть тембр голоса однозначно схож с многими похожими вокалистами, включая, например, Барта Смитса из дебютника The Gathering), исполнено всё с редкостной злобой. Риффы нарочито несложные, и всё же ухо цепляется за такие песни, как "Reverse" и "Die". Можно сказать, что такая тягучая музыка очень хороша как фон, чтобы посидеть у окна и погрузиться в раздумья, или какое-либо монотонное дело.
Ziyadah - сугубо жанровая работа, и те, кому всё равно на подстиль дэт-дума, не отыщут и крупицы пивотальных откровений на данном альбоме. Но любители дума со стажем на просторах сети тепло отзываются об альбоме, и стоит отметить, что неспроста. В одном ряду с Winter и "Писвильской тройкой" Spina Bifida не кажется аутсайдером. Мини-альбом 2015 года "Iter", ставший плодом работы восстановившихся почти в оригинальном составе тильбуржцев, исполнен практически в том же ключе, правда звук там внезапно стал хуже и дешевле, чем на альбоме 1993 года. |
|
They gave their blood for life
Burned, chased for holy reasons
Saving his people from evil
Where are the silent ones
Where are the traitors
Who told them lies
They saw the golden light
3. Reverse
Haunted Visions
Man chases his incompetence
Perceptions became philosophy
Philosophy became the truth
The truth killed millions of people
Man chases his incompetence
Haunted Visions
4. Purest Queen
Little mother why do you let them weep
What's the reason people put their faith in you
Purest Queen of Heaven
You can come out of purgatory
But never out of hell
You took their minds and turned them
Into emotional slaves, afraid to sin
So abandon me, let me think and act
Hail!
5. Individual
I'll see the eyes, that looked in mine
Always hiding the truth from me
The spirit of the individual
Screaming with my mouth shut
Pretending nothing has happened
Cause there's no-one left to blame
Cruel images, clouding my vision
Am I what I planned to do
The haunt for contonent and mutual concessions
Or am I what I am competent of
Does life seem worth while to you
Looking for the dream that keeps coming back
The images of our desting oblivion
It should help me help myself
But my tortured brain tells me
I've reacked for the answers to soon
So don't follow me I'm lost too
The world expects a pose
I love a thousand yet none
One by one, alone in silence, we stand
In line
Screaming without making a sound
6. Aimless
We'll never break the chain
Of cirkles from beginnings and ends
Who is wondering why
Scared by visions of chaos
Visions of the future and the past
Behind their eyes, you can see the hope
What you'll see is sickened or dead
Why ask why
An answer, brings a dozen other questions
Who is wondering why
Theories as weak as life
The truth known only as a mythe
Fact and fiction strangled together
Existence is the perfect victim of reality
Fantasising there's a connection
A connection between heaven, earth and hell
A wanted explanation of naďve minds
Because there is no law for that
Why wonder why
Stuck with our conscious border
A body to body conversation
Of our innerselves
Humanity has no language for that
The Knowledge we'll never possess
Just another target to achieve
The spoken mind and reasons why
Are never obvious, a troubled portrait
7. Götterdämmerung
The human race existed
With the certain supposition
That his death as an individual
His mortal appearance
Was submitted to
The immortality
Of man as a specie
This changed with the opening
Of Pandora's Box
In Worldwar II
The validity of
The belief was withdrawn
We now live in borrowed time
The damaging of the opponent
Was restricted
Now ransom can be demanded
For earth's atmosphere
The most obvious clue
Of man's pathology
Is the opposition of
His unique
Technological mind
And his inability
To solve social problems
8. Verdict
Manslaughter, frenzied action, lost desires
Thus sentenced, time's slowed down since you're here
Fugitive existence, made way for apathetic waiting
Thoughts cross your mind, adrenaline excreted
Death's collecting, your time is gone now you're on
Dementing scare rips the hope, useless anyway
Indigestion, bile is all you taste
Heart pounding, perspiring body, muscles trembling
Lights slithering along you, when you pass the hallway
The room approaching, life's still strong but doubtful soon
Arms are clasped, tighting straps, poison prepared
Immunity is a joke, or would you prefer some volts
The needle penetrating, unleashing evil in your blood
Scorching it's way to your brain
Muscles, contracting, spinning eyeball
Afflicting your body, 'till last convulsion has gone