|
Прогресс – понятие относительное, в чем на примере этого альбома мог убедиться каждый, кто знакомился с релизами Siouxsie and the Banshees в хронологическом порядке. Группа постоянно развивается, ищет новые способы самовыражения, новые музыкальные формы для творчества, становится все более элегантной, интеллектуальной и утонченной. Но вот однажды, слушая альбом с непривычно яркой и светлой, как для этих англичан, обложкой, ты понимаешь, что в твоих динамиках звучит поп-музыка в том виде, что был характерен для нее в конце восьмидесятых! Шокированный подобным открытием, пытаешься сравнить этот альбом с первым: разница, конечно же, ощутима, более того, она колоссальна. Но отследив творческий путь до конца, приходишь к выводу: появление такого альбома, как “Superstition”, было вполне логичным и предсказуемым, пусть и незакономерным. Но как же так? В поп-музыке же, по определению, все достаточно тускло и упрощенно, как и в любом достаточно «массовом» жанре искусства. К ней возможно только опуститься, но никак не подняться, разве не так?! Еще одна головоломка от Сьюзи Сью сотоварищи: интеллектуальный (!) поп-альбом с сахарным, насквозь компьютерным саундом и, вроде бы, с вполне позитивным, жизнеутверждающим настроем. Возможность по-новому взглянуть на популярную музыку и признать, что многие вещи, кажущиеся простыми, таковыми на самом деле не являются.
А начинается “Superstition”, как и предшественник «Peepshow», с заводного хита (на сей раз его имя - “Kiss Them for Me”). Настолько заводного, что не устояли даже чарты «Billboard Hot 100», в которых песня очутилась на 23-м месте. Эта композиция была создана при помощи индийского музыканта Талвина Сингха, который сделал ровно то, что от него требовалось: помог внести в “Kiss Them for Me” уникальную мелодику и атмосферу, при этом не превратив ее в подобие слащавого саундтрека к болливудскому фильму. Сей трек, по моему мнению, является еще и одной из самых «светлых» композиций во всей истории Siouxsie and the Banshees. Следующая вслед за ней «Fear (Of the Unknown)» словно пришла к нам прямиком из «Thriller» Майкла Джексона – если бы не вокал, я бы мог поклясться, что это один из нереализованных треков, сочиненных для одного из главных музыкальных релизов восьмидесятых. Этот трек, к тому же, и воплощение модного компьютерного звука, что подарил группе ее новый и достаточно популярный в то время продюсер - Stephen Hague. Получилось, по меньшей мере, необычно, хотя я отчасти соглашусь с мнением самой Сьюзи о том, что концепция саунда стала самым слабым местом релиза.
После такого обескураживающего начала очень уместны «Cry» c её буквально потусторонним вокалом и мрачная «Drifter». Хотя мрачная ли? Скорее, печальная… или просто спокойная… но выворачивающая душу наизнанку! Видели когда-нибудь отражение своей души? Может, слышали ее голос? Вслушайтесь в «Little Sister»! Если «Drifter» освобождает душу, то «Little Sister» словно дарит ей речь.
Вторая половина диска – время песен с шипящими названиями. Имена четырех из них начинаются на букву «S», и если уж вдаваться в смелые метафоры, то можно предположить, что не зря. Музыка извивается подобно змее: спокойно, плавно вливается она в ваши уши – впору и забыть, что у змеи есть ядовитое жало! Уж особенно после песен вроде «Silly Thing». Расслабляться, впрочем, не время. Всегда преклонялся перед талантом Siouxsie and the Banshees делать феноменальные заключительные треки, и здесь не могу не рассыпаться в комплиментах: вот оно, изящество простоты, сложность простых форм… да что там! Просто песня, заглядывающая в ту самую душу, обнаженную еще «Drifter». Что там, внутри тебя? Что осталось? Мне кажется, что она высвобождает, вытягивает на поверхность самые яркие, самые сильные внутренние эмоции, как бы тщательно вы их не скрывали. Ну а в финальной части мощнейшего текста композиции есть строки, звучащие как эпиграф ко всему альбому:
Hold the whirlwind, don't let it blow
hope remains with the ghost in you
"Superstition" - вещи не такие, какими кажутся... |
|
Kiss them for me -- I may be delayed
Kiss them for me -- if I am delayed
It's divoon, oh it's serene
in the fountains pink champagne
someone carving their devotion
in the heart shaped pool of fame
"Nothing or no-one will ever
make me let you down"
Kiss them for me -- I may be delayed
Kiss them for me -- I may find myself delayed
On the road to New Orleans
a spray of stars hit the screen
as the 10th impact shimmered
the forbidden candles beamed
Kiss them for me -- I may be delayed
Kiss them for me -- I may find myself delayed
Kiss them for me -- Kiss them for me
Kiss them for me -- I may find myself delayed
Fear (of the Unknown)
I get the feeling -- I'm not alone
I get the feeling -- it's someone I don't know
Do you ever have the strange sensation
when you're standing mighty tall
to jump from 17 floors and crash into freefall
but then fear takes control -- fear of the unknown
Imagine two complete strangers
who suspect they were meant to be
both in need of love and affection
yet their suspicions prevent something heavenly
Fear takes control -- fear of the unknown
Aware of what will hurt you
you're prepared to remain this way
so sad yet safe with your afflictions
afraid to start a brand new day
We all get the strangest feeling
when we're standing mighty tall
to jump from 17 floors and crash into freefall
but then fear carries all -- fear of the unknown
fear takes its toll -- fear of the unknown
Aware of what will hurt you
you're prepared to remain this way
so sad yet safe with your afflictions
afraid to start a brand new day
Cry
Cry for the bird with broken wings
Cry for the world that will not spin
Cry for the loss of innocense
Cry for a love, turned loveless
Sometimes I think of you, when I'm alone
Oh no Cry ...
Nothing will ever be the same
all is ruined and put to shame
tears and stars are one and the same
when I look up through my focused lens
But sometimes I think of you, when I'm alone
Oh no Cry ... tears and stars confide, collide then die
Deep inside tears run dry, but I cry and cry.
Tiger skins and elephant tusks
in guilted mountains seep disgust
I look at you and I want to speak
for once in a while be a man and weep
'cos all the dolphins and whales have gone
all good tidings and hopes have blown
all our nightmares are flying home
and it's too late to do anything but ...
Cry ... tears and stars confide, collide then die
deep inside tears run dry, but I cry and cry
Cry ...
Drifter
drifter -- sleepwalk
drifter -- sleeptalk
awake to who is following
moving -- like water
moving -- drifting on the wind
a drifter coming in
then I dreamt that I awoke
and all around was asleep
with eyes in the back of my head
awake to who is following,
... drifter coming in
never touching down -- never leaving ground
a twilight world in which we roam
still we don't belong -- drift on
At daybreak -- we walk
At daybreak -- we talk
ready to tear up the world
drifter -- sleepwalk
drifter -- sleeptalk
your everywhere is home
yet you never take hold
wanting to live everywhere
not wanting to live anywhere
a twilight world in which you roam
still you won't belong -- drift on
Little Sister
Here I sit in paradise
my head between my hands
Little sister, break your vow
break down, the sacred side
little sister, break the rules
break me in two
Little sister, now you're gone
let's just say it's a mercy kill
but little sister, you've left me
howling at the moon
If you touched my heart
you might be surprised
you'd be paralysed
Will the free hand of captivity
heal all of this brutality?
If you touched my heart
A truth might lie disguised
you'd be paralyzsed
If you touched my heart
you might be surprised
you'd be paralyzsed
just once, little sister
just once ...
Shadowtime
The voice asleep, the voice has vanished
from the top of the sky to the place below
touch the surface and the mirror bends
your words resound, out of control
freeze into time now
Still inside, yet doubt survives
it all begins, beneath the skin
No-one is near, no-one will hear
your changeling song take shape
in Shadowtime
Turn your wish to a vapour, the silhouette fades
eclipse your blue eyes, and the outline remains
from the house of the moon to the stars up above
amidst the comets, first sight of love
so begins the countdown
Falling sky, a solar sigh
it all begins, beneath the skin
No-one is near, no-one will hear
your changeling song takes shape
in Shadowtime
Shadowtime --
Catching fire, taking hold
all that glisters leaves you cold
No-one is near, no-one will head
your changeling song take shape
in Shadowtime
Shadowtime --
Silly Thing
Alone and left to ponder everything
alone and left to puzzle out all the pain
such a silly, silly, silly thing
you must catch it and cease it while you can
Accusations flying -- colliding cheek to cheek
button up your lip and think before you speak
Oh see him fly into a rage
see her crying in her tantrum cage
too blind to halt this stupid game
Silly thing
Now all that's left is a feeling very grim
alone and left to think about the stupid thing
Yes, she would fly into a rage
and he would cry in his tantrum cage
a replay of this dumb charade
Silly thing
I mis-understood you -- I buried my head in sand
please accept my feelings of remorse and take my hand
Such a sully thing can destroy a man
for such a silly thing to come between such friends
is hard to imagine or believe
Silly thing
Got to Get Up
Got to get up, get into life
got to get up and live this life
got to get up and win this life
No more looking down -- look up
skyward up your eyes -- devour the sun Now!
Gonna shake my bones gonna shed my skin
shake out what's mine, shake out this thing
I'm gonna shake my bones, gonna shed my skin
shake out what's mine, shake out this thing
I've been here too long -- now I'm up
skyward up this song -- devour the sun Now!
Bad luck you say -- it's just not your day
but you've got to reach out -- grab your destiny
kick up the dust -- kick up a storm
kick out the past and take control
There's no-one else -- it's up to you
are you gonna wake up, or cry boo hoo?
No-one else but you can rise up
you know what to do got to get up
No more looking down -- look up
Come and claim your crown -- got to get up
Got to get up
Silver Waterfalls
clouds roll by overhead
like giant rays coast a dried up ocean bed
dancing winds blow a parody
of swirling currents in a long forgotten sea
shimmer glimmer
shimmer on me
the sparkling souls of dreaming children call
shimmer glimmer
shimmer on me
in streets that shine like silver waterfalls
in your eyes in the skies
in the blood burning indian sunrise
shimmer on me (in sleep we grow)
we were here long ago
and now we roam like ghostly buffalo
first two lies then two tears
subtle curves, now glistening souvenirs
in your eyes in the skies
in the blood burning indian sunrise
shimmer on me (awake and glow)
shivering in silver waterfalls
anoint me in silver waterfalls
Softly
Softly into your broken veins
Softly into these broken dreams
Will you ever come home?
Will you ever be found?
Standing on shattered windowpane
softly I whisper your name
concealed in bedclothes of frosting cold
Softly the snowflakes start to fall
fleecing the velvet skin
Suspended in frozen time
Icicles slowly drip outside
to the rhythm of your wounds here inside
I entered your dream, I entered your scheme
Softly to swim inside your veins
Softly in rippling cellophane
to float and glide in time
to the rushing in your brain
I wanted your lips, yes I wanted your kiss
So softly the moment had flown
My body outside yours
softly collects the falling snow
and disappears far away
so softly
The Ghost in You
You awoke in a burning paperhouse
from the infinite fields
of dreamless sleep
You return to Tiannammen
an eyewitness in a shroud
to see them fall, feel them yield
reliving the terror of the crowd
Hold the whirlwind, don't let it blow
just for a moment I seemed to know
Hold the whirlwind, don't let it blow
I seemed to know the ghost in you
The whisper of your scream
sighed through the air
and faith-the flag is torn and frayed
inferno heat, glory in flame
love was beaten and betrayed
In every step I hear your sobbing
dare I break the shade with one caress?
dare I trespass to lift the veil
to touch the lips so soft and frail?
Hold the whirlwind, don't let it blow
I seemed to know the ghost in you
Your captive heart, the belief you share
with a kiss eternal, the spirits of the square
Hold the whirlwind, don't let it blow
hope remains with the ghost in you
Hold the whirlwind, don't let it blow
I seemed to know the ghost in you
don't let it blow
the ghost in you
the ghost in you