|
|
|
Savatage
« Hall of the Mountain King »
| |
|
| |
|
|
| |
| |
| |
1 | 24 Hours Ago 04:56
|
| 2 | Beyond The Doors Of The Dark 05:09
|
| 3 | Legions 04:50
|
| 4 | Strange Wings 03:46
|
| 5 | Prelude To Madness (Instrumental) 03:14
|
| 6 | Hall Of The Mountain King 05:33
|
| 7 | The Price You Pay 03:52
|
| 8 | White Witch 03:21
|
| 9 | Last Dawn (Instrumental) 01:09
|
| 10 | Devastation 03:38
|
| | Total playing time: 39:28 |
|
Jon Oliva - vocals
Criss Oliva - guitars
Johnny Lee Middleton - bass
Steve Wacholz - drums
|
|
|
| 1. 24 Hrs. Ago
Behind the wheel just went along
I'm tired of hearing the same old song
Look
I rule the night
No end in sight
I think I'm going insane, oh yeah
Engines grind
I hit the red line
I'm movin' fast
Forget the past
I'm burning tread
In my head
I am gone
Twenty four hours ago |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
C этого альбома начинается классический Savatage, каждый последующий диск которого становился лучше предыдущего. После довольно вялого “Fight for the Rock”, ориентированного на коммерческие радиостанции, “Hall of the Mountain King” стал для группы настоящим прорывом. Это воистину переходный альбом, впитавший агрессию первых трех дисков, и, минуя неудачный “Fight for the Rock”, обозначил путь дальнейшего развития группы, став мостиком к последовавшему в 1989 г. шедевру “Gutter Ballet”. Кроме того, на этом альбоме группа начала плодотворное сотрудничество с продюсером и музыкантом Полом О’Нилом, по сей день негласным участником Savatage, идейным вдохновителем всех последующих концептуальных альбомов коллектива.
По сравнению с предыдущими альбомами отличия на “Hall of the Mountain King” невозможно не заметить. Во-первых, вокал Джона Оливы стал значительно выше. Порой может показаться, что парень немного переусердствовал с верхами (что впоследствии негативно сказалось на здоровье его голосовых связок). Однако умение вокалиста с откровенного рыка играючи забираться на едва ли не ультразвуковые верха вызывает восхищение. Не каждый способен так владеть своим голосом. Во-вторых, в музыке стали явно прослеживаться элементы классики. Вплоть до аранжировки в “Prelude to Madness” фрагмента классической оперы Э. Грига «Пер Гюнт», что было идеей упомянутого О’Нила. При этом “Hall of the Mountain King” унаследовал от своих предшественников жесткую ритм-секцию, а также глуховатое, несколько нечеткое напористое звучание, что, в общем-то, придает определенный шарм и добавляет неповторимый привкус 80-х. Одновременно данный аспект свидетельствует о том, что на момент записи альбома группа находилась в поиске своего оптимального звучания, полностью еще не осознав весь потенциал выбранного направления.
Виртуозные гитарные партии звучат напористо и отвязно как никогда ранее. Крис Олива несомненно был прирожденным гитаристом с уникальным стилем игры и чувством мелодии. Слушая альбом создается впечатление, что Крис играл не разумом, но сердцем, интуитивно чувствуя музыку и угадывая дальнейшее её развитие. Именно поэтому альбомы, записанные с Крисом, звучат столь оригинально и порой непредсказуемо, сохранив дух талантливой импровизации. Несмотря на обилие гитары, музыка не кажется перегруженной, оставаясь органичной и одновременно весьма напряженной.
Можно смело выделить мощнейшую и довольно мрачную “24 Hours Ago” с интенсивной гитарной работой, которая со старта демонстрирует качественно иной уровень, на который вышла группа. Хитовая “Strange Wings” сразу остается в уме, благодаря запоминающемуся припеву. Тревожные “Prelude to Madness/Hall of the Mountain King” с уклоном в классику явно обозначили путь дальнейшего развития Savatage. Стоит обратить внимание на коротенькую инструменталку “Last Dawn”, идея которой в будущем послужит основой для таких утонченных инструменталов, как “Silk and Still” и “Labyrinths”. Кстати, на “24 Hours Ago” и “Hall of the Mountain King” были сняты отличные клипы. Лирика пронизана ночной романтикой, фатализмом и, как в случае с “Devastation”, апокалиптическими видениями.
Несмотря на преобладание позитивных моментов, альбому присуща некоторая недосказанность, о чем свидетельствует наличие таких вещей, как “White Witch” и “Devastation”, показывающих, что группа явно находилась на творческом распутье, в полной мере не решившись следовать направлению, заданному в “Prelude to Madness/Hall of the Mountain King”. Некоторым аранжировкам, по сравнению с последовавшим через год “Gutter Ballet”, не хватает развития и завершенности. На протяжении всего звучания альбом отличается определенным контрастом между жесткими хэви-металлическими боевиками и более развернутыми композициями с мрачноватой атмосферой. Кроме того, достаточно сырое, несколько неряшливое звучание вызывает аналогии с первыми записями Savatage.
Однако с другой стороны “Hall of the Mountain King” – это на 100% искренняя работа, в которой вы не найдете ни грамма надуманности. Альбом ценен вдвойне тем, что послужил фундаментом для дальнейшего развития группы, в значительной степени определив уникальный стиль Savatage. |
|
|
| |
| | | |
| |
После серого, насквозь коммерческого диска Fight For The Rock музыканты Savatage одумались, и вернули себя и свою музыку на путь истинный. С первыми аккордами открывающей альбом вещи 24 Hours Ago становится понятно - пощады не будет. Плотный и тяжелый звук обволакивает слушателя и заставляет несчастных соседей забиться под кровати. Во время записи Hall Of The Mountain King все музыканты явно находились в превосходной форме. Мощная и твердая ритм секция строит крепкий каркас, на который нанизываются виртуозные гитарные партии Криса Оливы и пронизывающий до самых костей, вокал его брата, Джона. Последний, на мой скромный взгляд, нигде не пел лучше, чем на этом диске, его уникальный голос смещается от пронзительных криков до утробного хрипения, вызывая целый спектр разнообразных ощущений. Но самая главная прелесть диска - в его песнях. Среди десяти треков нельзя найти ни одного слабого или проходного творения, Savatage постарались на славу. Несколько композиций уже давно стали абсолютной классикой группы. К таковым относятся написанная с явным влиянием Rush, прогрессивная 24 Hours Ago, наоборот, простая по построению и восприятию Strange Wings, с очень красивым и мистическим текстом, ну и конечно, чуть ли не самое известное произведение группы за всю ее карьеру - ураганный боевик In The Hall Of The Mountain King, с великолепным инструментальным интро, в котором Крис исполняет знаменитый "Марш Гномов" Эдварда Грига. Но на этих трех песнях альбом вовсе не заканчивается! Например, можно выделить мрачную и наполненную тревожной атмосферой, много темповую композицию Beyond The Doors Of The Dark или "послание к металлическим массам" в шустром боевике Legions. В общем, все на этом диске сделано замечательно. Также стоит отметить, что этот альбом стал последней работой Savatage, в которой не звучат рояль и клавишные. Начиная со следующего диска, Джон Олива и Пол О Нил добавят звучанию группы много новых красок. Так что для ортодоксальных фэнов коллектива Hall Of The Mountain King может считаться пиком карьеры. Я же, от лица более лояльных поклонников Savatage скажу, что он и так является одной из их лучших работ. Так что прощай, тяжелый и бескомпромиссный звук, твои похороны прошли великолепно. |
|
|
| |
| | | |
| |
|
| |
просмотров: 29582 |
Yeah
Got to escape
Can't take any more
I grabbed my suitcase
And kicked down the door
Yeah
I've got blood shot eyes
Hypnotized
I feel no pain
Oh yeah
Engines grind
I hit the red line
I'm movin' fast
Forget the past
I'm burning tread
In my head
I am gone
Twenty four hours ago
Yeah
Engines grind
I hit the red line
I'm movin' fast
Forget the past
I'm burning tread
In my head
I am gone
Twenty four hours ago
Yeah
Twenty four hours ago
Yeah
2. Beyond The Doors Of The Dark
Listen to me children of the night
Beyond the doors of darkness you will find
A thousand worlds for you to see here
Take my hand and follow me, oh
Beyond the doors of the dark
Demon in your heart
Scream and thrash your head
Turn around now you're dead
Under the darkened haze
Lost here in glaze
Are you looking to be free
A never ending suicide
Of nightmares you have inside
Another day's begun
Under the moon and sun
Circle has been drawn
Life has been prolonged
Hell is eternity
Hell is your destiny
I'll tell you to die
A never ending suicide
Of nightmares you have inside
Oh, beyond the doors of the dark yeah
Beyond the doors of the dark
Oh yeah
It's time to meet your fate
Heaven can wait
All the walls are closing in
Things crawl on your skin
He's grabbing down at you
There's nothing you can do
No place to run and hide
A never ending suicide
Of nightmares you have inside
He wants to take your soul
You know you're dreaming
Call your precious little life under my knife
Hell is eternity
Hell is your destiny
I'll tell you to die
Never ending suicide
Of nightmares you have inside
Beyond the doors of the dark
Beyond the doors of the dark
Oh yeah
Beyond the doors of the dark
Beyond the doors of the dark
Oh yeah
No no
3. Legions
A call from the night
metal storming masses
In the lies
Battle cry
Screaming to the night
Oh no
Summon up the legions
To do our deeds
Our legion's needs
Are growing every day
We're coming out tonight
We come from the darker light
Join your hands and pray
Maybe you can all be saved
Legions of the night
Legions of the night
Good god
Legions of the night
Can they hear your battle cry
Cry out
But what does it matter?
There's no way to escape
The hold we have on you
Oh ho
Controlled by the master
Infiltrate
Penetrate
Your little precious minds
We're coming out tonight
We come from the darker light
Join your hands and pray
Maybe you can all be saved
Legions of the night
Legions of the night
Good god
Legions of the night
Can they hear your battle cry
Scream loud
Let the masses hear you
Banging hard across the ground
Shatter the darkest lights
Oh no
Heed the master's calling
Congregate
Celebrate
The power you've obtained
Good god
Legions of the night
Legions of the night
Good god
Can I hear your battle cry, yeah
4. Strange Wings
She is a native of the stormy skies, yeah
I, I caught a glimpse from the depths of my eyes
Atop a black winged mare
Casting a wicked stare
She throws her head back
And rides into the night
She flies strange wings
Behind a thin disguise
She flies strange wings
Still tears she cries
Oh I, I followed her
To the brink of dawn, yeah
She, she took control of my very soul, yeah
She's still a mystery
In her arms I long to be
I don't know why
I turn and reach to the sky
She flies strange wings
Behind a thin disguise
She flies strange wings
Still tears she cries
She flies strange wings
Behind a thin disguise
She flies strange wings
Still tears she cries
Strange Wings
Behind a thin disguise
Strange Wings
5. Prelude To Madness
[Instrumental]
6. Hall Of The Mountain King
Far away
In a land caught between
Time and space
Where the books of life lay
We fear
This castle of stone
The mountain king roams
All alone in here
But he's not the only one
Lost inside
Forever hidden from the sun
Madness reigns
In the Hall of the Mountain King
Oh yeah
His deep
Dark eyes
Keep watch on his kingdom
And the mysteries that sleeps safe inside
His hall
His towers of stone
Shall not be overthrown
For eternity
It is guarded by the king
Insanity and the power that it brings
Madness reigns
In the Hall of the Mountain King
Oh yeah
In the Hall of the Mountain King
Oh yeah, yeah, yeah, yeah
Come with me
Stay close by my side
As the darkness of night closes in
Don't fear
In the thunder, it roars
When the Mountain King calls all his children home
To where I hid him we must run
Refuge(?) here but I was forever on the run
Madness reigns
(my friends)
In the Hall of the Mountain King
Oh yeah
In the Hall of the Mountain King
Oh yeah, yeah, yeah, yeah
7. The Price You Pay
I know you're all alone tonight
And I hear your cries
From the world that lies
Beyond these lives
You've got dreams inside
They cut
I know
Cut so deep but you never show
That's the price you pay
That's the price you pay
Is your soul on the line my dear
As you take your bows
To a silent crowd
That never hears
Close your eyes for now
And leave your rage
Take my hand and walk the stage
That's the price you pay
That's the price you pay
That's the price you pay
That's the price you pay
There's no need to worry
Cause you have tomorrows
Another phase of life has begun
Am I getting through to you?
Can your mind reach beyond tonight
I believe your love for life
Will never die
So my child you ask
What does this mean
Cut the chains and chase the dream
That's the price you pay
That's the price you pay
That's the price you pay
That's the price you pay
Ooh yeah
That's the price you pay
When you come here to play
8. White Witch
Heart beat is rapid
Your blood pumping faster
Hands reach for the blade
Touch her
Feel her
Your body it craves her
She leads you to your grave
She's an image all dressed all in white
No, you know you want her now
Casting a spell
Her power on you
You'd leave but you don't know how
White Witch White Witch
Poisoning you
White Witch White Witch
Coming for you
White Witch White Witch
Taking your souls
White Witch White Witch
Taking control
Wrapped and enraging
I use to maintain it
Do you want some more?
Give her your money
Sell her your soul
The deadliest of whores
Wicked white demon
Is staring at you
Controlling all that you say and you do
Sweating intensely
The music's much loader
On the glass is a poison powder
White Witch White Witch
Poisoning you
White Witch White Witch
Coming for you
White Witch White Witch
Taking your souls
White Witch White Witch
Taking control
White Witch White Witch
Poisoning you
White Witch White Witch
Coming for you
White Witch White Witch
Taking your souls
White Witch White Witch
Taking control
She is now your only master
Your whole life's a complete disaster
Don't you dare
Let her in
As your final chore
White Witch White Witch
Poisoning you
White Witch White Witch
Coming for you
White Witch White Witch
Taking your souls
White Witch White Witch
Taking control
Taking my soul
Taking control
9. Last Dawn
[Instrumental]
10. Devastation
Waiting for disaster
Blackness in the night
I roam the world
To hear the cry
Nowhere to run
Nowhere to hide
2000 brings
The untimely end
Of all living things
The Four Horsemen have started their ride
Can you see them in the sky
Glaring down at the ground
Smile on their face
As they commence
The end of the human race
Total devastation
Prepare yourself for death
This world's insane
Start your fields afire
Watching them burn
Tomorrow will be
Another world's turn
To win is the end
To be a part of judgment day
We should have listened
To what Christ had to say
Total devastation
Prepare yourself for death
This world's insane
What do you say
We all have our chances of living in peace
Now I'm afraid you're in too deep
What can you do when you're a fool
It all goes this way
You should have listened
To what Christ had to say
Total devastation
Prepare yourself to die
This world's insane
No no no no
This world's insane
Oh yeah
No no no no
Stop it
11. Stay
[bonus track]
[Written by Jon Oliva, Criss Oliva, Paul O'Neill]
Hey child
Out on your own
You never look back
Never called home
You never turned round
Tell me the games that you play
Nighttime
Wander the streets
You never give ground
Never retreat
You're always Oz-bound
Have all the dreams been betrayed
Stay
Here where dreams tend to stray
Here you're safe when the night fades away
When the night fades away
Hey there
Oz-refugee
You took the wrong road
Hatters and tea are all that you found
Out on the great white way
Times change
You never did
Life came
You overbid
Join us
Vassals of courvasier
Stay
Here where dreams tend to stray
Here you're safe when the night fades away
When the night fades away